Skip to content

Location successfully changed to Polski

Obserwuj nas

Najnowsze działania Otwórz w nowym oknie Wesprzyj
Return to mob menu

Wyszukaj przez słowo klucz

ClientEarth

7 maja 2025

Greenwashing

Coca-Cola zmieni „wprowadzające w błąd” oświadczenia dotyczące recyklingu w wyniku skargi prawnej

Coca-Cola zmieni część oznakowania swoich produktów, usuwając wprowadzające w błąd twierdzenia dotyczące recyklingu. Decyzję tę ogłosiła Komisja Europejska. To efekt skargi dotyczącej greenwashingu, złożonej w listopadzie 2023 r. przez europejską organizację konsumencką BEUC i jej członków, przy wsparciu naszej Fundacji oraz ECOS.

 

Twierdzenia takie jak „Jestem butelką wykonaną w 100% z plastiku z recyklingu” zostaną zastąpione, aby doprecyzować, że odnoszą się jedynie do niektórych elementów butelki – nie obejmują np. zakrętek ani etykiet.

To krok w dobrym kierunku, jednak warto zwrócić uwagę, że podobne określenia typu „100% z recyklingu” czy „100% nadająca się do recyklingu” mogą nadal wprowadzać w błąd, ponieważ dodatki takie jak kleje, tusze czy barwniki zmniejszają rzeczywistą zawartość materiału pochodzącego z recyklingu. Składniki te są integralną częścią produktu, ale rzadko – jeśli w ogóle – są uwzględniane na etykietach.

Coca-Cola zadba również o to, by etykiety produktów i materiały marketingowe nie wprowadzały konsumentów w błąd co do korzyści środowiskowych opakowania – również w zakresie stosowania zielonej symboliki i obrazów.

Zmiany te zostały uzgodnione po tym, jak Coca-Cola rozpoczeła rozmowy z unijną siecią współpracy w zakresie ochrony konsumentów (Consumer Protection Cooperation – CPC), koordynowaną przez Szwedzką Agencję Konsumencką oraz Węgierski Urząd ds. Konkurencji.

To rozstrzygnięcie podważa fałszywy obraz, jaki tworzyły wprowadzające w błąd twierdzenia – przekonujące konsumentów, że samo poddawanie plastikowych butelek recyclingowi to rozwiązanie przyjazne dla środowiska.

Wdrożenie zmian przez Coca-Colę będzie teraz monitorowane przez krajowe organy ochrony konsumentów. Ponadto organy te ocenią również praktyki innych dużych producentów napojów działających na rynku UE i – w razie potrzeby – zobowiążą ich do podjęcia podobnych zobowiazań. Nadal apelujemy o skuteczniejsze egzekwowanie prawa anty-greenwashingowego i o bardziej przejrzyste wytyczne chroniące konsumentów i środowisko.

 

Mamy jasny sygnał dla całego sektora: wprowadzające w błąd przekazy dotyczące recyklingu mogą wiązać się z ryzykiem prawnym. Recykling nie nadąża za ogromną skalą produkcji plastiku. Firmy mają dziś wyjątkową szansę, by wpłynąć na nasze nawyki konsumenckie – ale nieprawdziwe hasła skutecznie utrudniają ludziom dokonywanie świadomych i korzystnych dla środowiska wyborów. - mówi Kamila Drzewicka, starsza prawniczka w Fundacji ClientEarth Prawnicy dla Ziemi.

Informacje dla redakcji:

W 2023 roku europejska organizacja konsumencka BEUC (Bureau Européen des Unions de Consommateurs) złożyła zewnętrzne zawiadomienie do Komisji Europejskiej oraz sieci współpracy w zakresie ochrony konsumentów (Consumer Protection Cooperation Network). Sieć CPC zrzesza organy ochrony konsumentów z państw członkowskich UE. Więcej.

BEUC, jako podmiot wyznaczony w rozumieniu rozporządzenia CPC, posiada uprawnienia do składania takich zawiadomień. Organizacja ClientEarth, która nie jest podmiotem wyznaczonym, wspierała BEUC w przygotowaniu i złożeniu skargi.

BEUC skierowała zawiadomienie przeciwko wielu markom należącym do grup Coca-Cola Hellenic Bottling Company, Nestlé S.A. i Danone S.A., wskazując na szeroko zakrojone naruszenia unijnego prawa konsumenckiego w rozumieniu rozporządzenia UE 2017/2394 (rozporządzenie o współpracy w sprawie ochrony konsumentów).