Skip to content

Location successfully changed to Polski

Obserwuj nas

Najnowsze działania Otwórz w nowym oknie Wesprzyj
Return to mob menu

Wyszukaj przez słowo klucz

ClientEarth

18 września 2025

Greenwashing

Koncern Nestlé Polska pozwany za greenwashing plastikowych butelek

Złożyliśmy pozew przeciwko firmie Nestlé Polska S. A. za wprowadzające w błąd praktyki marketingowe. Sprawa dotyczy wody Nałęczowianka – polskiej marki, która jest własnością Nestlé, międzynarodowego koncernu z siedzibą w Szwajcarii.

Na plastikowych butelkach i zgrzewkach Nałęczowianki można znaleźć hasła takie jak: „Jestem w 100% z plastiku PET z recyklingu* (*nie dotyczy zakrętki i etykiety)”, „Jestem wykonana z innej butelki” czy „Nadaję się do recyklingu”.

Naszym zdaniem tego rodzaju hasła tworzą wrażenie, że jednorazowy plastik nie jest zagrożeniem dla środowiska.

Tymczasem plastik jest jednym z największych zagrożeń dla ludzi i przyrody. Według UNEP co roku na świecie powstaje 460 mln ton plastiku, z czego około dwie trzecie to produkty jednorazowego użytku. Większość z nich bardzo szybko staje się odpadem.

Recykling, choć niezwykle potrzebny, obejmuje jedynie niewielką część zużytych tworzyw. W Polsce, według danych IOŚ-PB, tylko 40,7% prawidłowo wyrzuconych plastikowych odpadów zostało poddanych recyklingowi. Reszta trafia do spalarni, na wysypiska lub bezpośrednio do środowiska – zanieczyszczając lasy, rzeki i oceany, a także zagrażając życiu zwierząt i zdrowiu ludzi.

Czego się domagamy?

Domagamy się, aby koncern Nestlé Polska zaprzestał stosowania haseł i oznaczeń sugerujących, że jednorazowe plastikowe butelki wpisują się w gospodarkę obiegu zamkniętego. Podkreślamy, że takie praktyki to greenwashing. Przed złożeniem pozwu prowadziliśmy z Nestlé negocjacje, jednak nie zakończyły się one porozumieniem. Stąd, 17 września 2025 r. pozew przeciwko Nestlé Polska S.A. trafił do Sądu Okręgowego w Warszawie.

„Walka z greenwashingiem to krok w kierunku ograniczania nadprodukcji plastiku i zwiększania odpowiedzialności korporacyjnej. Jeśli wielkie koncerny zniekształcają rzeczywistość za pomocą zabiegów marketingowych, naszym zadaniem jest to prostować. Takie działania nie tylko wprowadzają w błąd, ale są także niezgodne z prawem” – mówi Kamila Drzewicka, starsza prawniczka w Fundacji ClientEarth.

„Uśmiech na butelce nie wystarczy

Drzewicka wskazuje, że w ocenie prawa konsumenckiego kluczowe jest to, jak przekaz zrozumiał odbiorca. To na tej podstawie zdecydowaliśmy się wnieść sprawę do sądu.

A tego, że tzw. zielone oznaczenia mogą wprowadzać konsumentów w błąd dowodzą badania firmy Ipsos z listopada 2024 r. Wynika z nich, że:

  • 76% badanych uważa plastikowe opakowania za szkodliwe dla środowiska. Jeśli jednak na tych opakowaniach znajdują się “zielone” oznaczenia aż 65% konsumentów postrzega je jako przyjazne dla środowiska.
  • 72% badanych przyznaje, że chętniej kupuje towary z zielonymi oznaczeniami.

Podkreślamy, że w przypadku Nałęczowianki hasła, że butelki są w pełni recyklingowane i pochodzą z recyklingu, tworzą fałszywe wrażenie o zamkniętym obiegu plastiku, a co za tym idzie, że są nieszkodliwe dla środowiska.

Sortowanie odpadów i recykling są istotnymi elementami walki z kryzysem plastikowym, ale nie możemy udawać, że to wystarczy. Plastik nie jest materiałem, który można przetwarzać w nieskończoność przez co szybko trafia na wysypiska lub do spalenia, a nadprodukcja opakowań jednorazowych przerasta systemy recyklingowe na całym świecie. Prawdziwym rozwiązaniem jest ograniczenie produkcji i wykorzystania plastiku oraz pilne wdrażanie rozwiązań opartych na wielokrotnym użytku – podkreśla Kamila Drzewicka, starsza prawniczka w Fundacji ClientEarth.
System kaucyjny

Produkcja plastiku rośnie lawinowo – do 2060 r. może być trzykrotnie większa niż w 2016 r. W odpowiedzi wiele krajów wprowadza systemy kaucyjne oraz inne formy zbierania plastikowych odpadów w celu ponownego ich przetworzenia. Od października 2025 r. taki system zacznie obowiązywać również w Polsce. Pozwoli on konsumentom na odzyskanie części pieniędzy wydanych w sklepach na wodę butelkowaną i inne napoje w opakowaniach nadających się do recyklingu.

System kaucyjny jest cenny i użyteczny, ponieważ wspiera efektywność odzyskiwania tworzyw sztucznych w celu ich ponownego przetworzenia. Jednak produkcja nowego plastiku nie może rosnąć w nieskończoność. Dlatego niezbędne jest ograniczenie reklam, które w sposób wprowadzający w błąd promują nadmierne zużycie plastiku, utrwalając nieodpowiedzialne praktyki biznesowe – podsumowuje Drzewicka.
Walka z greenwashingiem na świecie

Jako  ClientEarth konsekwentnie działamy na rzecz eliminacji greenwashingu, czyli strategii marketingowych polegających na przedstawianiu produktów jako ekologicznych w sposób wprowadzający w błąd. W 2023 r. wspieraliśmy skargę do Komisji Europejskiej przeciwko Coca-Coli, Nestlé i Danone za wprowadzające w błąd deklaracje dotyczące recyklingu plastiku. Z kolei w 2024 r. doprowadziliśmy do wycofania przez jednego z wiodących producentów „ekogroszku” oznaczeń sugerujących ekologiczność węgla. 

Podobne sprawy toczą się także na świecie. Coca-Cola mierzy się z karnymi zarzutami greenwashingu we Francji, a w Kalifornii prokurator generalny pozwał ExxonMobil za wieloletnie dezinformowanie opinii publicznej na temat recyklingu plastiku. 

 

Dodatkowe informacje

W sprawie przeciwko Nestle Polska S.A. wspiera nas kancelaria Rö Radwan-Röhrenschef Petruczenko.