ClientEarth
18 września 2025
Złożyliśmy pozew przeciwko firmie Nestlé Polska S. A. za wprowadzające w błąd praktyki marketingowe. Sprawa dotyczy wody Nałęczowianka – polskiej marki, która jest własnością Nestlé, międzynarodowego koncernu z siedzibą w Szwajcarii.
Na plastikowych butelkach i zgrzewkach Nałęczowianki można znaleźć hasła takie jak: „Jestem w 100% z plastiku PET z recyklingu* (*nie dotyczy zakrętki i etykiety)”, „Jestem wykonana z innej butelki” czy „Nadaję się do recyklingu”.
Naszym zdaniem tego rodzaju hasła tworzą wrażenie, że jednorazowy plastik nie jest zagrożeniem dla środowiska.
Tymczasem plastik jest jednym z największych zagrożeń dla ludzi i przyrody. Według UNEP co roku na świecie powstaje 460 mln ton plastiku, z czego około dwie trzecie to produkty jednorazowego użytku. Większość z nich bardzo szybko staje się odpadem.
Recykling, choć niezwykle potrzebny, obejmuje jedynie niewielką część zużytych tworzyw. W Polsce, według danych IOŚ-PB, tylko 40,7% prawidłowo wyrzuconych plastikowych odpadów zostało poddanych recyklingowi. Reszta trafia do spalarni, na wysypiska lub bezpośrednio do środowiska – zanieczyszczając lasy, rzeki i oceany, a także zagrażając życiu zwierząt i zdrowiu ludzi.
Domagamy się, aby koncern Nestlé Polska zaprzestał stosowania haseł i oznaczeń sugerujących, że jednorazowe plastikowe butelki wpisują się w gospodarkę obiegu zamkniętego. Podkreślamy, że takie praktyki to greenwashing. Przed złożeniem pozwu prowadziliśmy z Nestlé negocjacje, jednak nie zakończyły się one porozumieniem. Stąd, 17 września 2025 r. pozew przeciwko Nestlé Polska S.A. trafił do Sądu Okręgowego w Warszawie.
„Walka z greenwashingiem to krok w kierunku ograniczania nadprodukcji plastiku i zwiększania odpowiedzialności korporacyjnej. Jeśli wielkie koncerny zniekształcają rzeczywistość za pomocą zabiegów marketingowych, naszym zadaniem jest to prostować. Takie działania nie tylko wprowadzają w błąd, ale są także niezgodne z prawem” – mówi Kamila Drzewicka, starsza prawniczka w Fundacji ClientEarth.
Drzewicka wskazuje, że w ocenie prawa konsumenckiego kluczowe jest to, jak przekaz zrozumiał odbiorca. To na tej podstawie zdecydowaliśmy się wnieść sprawę do sądu.
A tego, że tzw. zielone oznaczenia mogą wprowadzać konsumentów w błąd dowodzą badania firmy Ipsos z listopada 2024 r. Wynika z nich, że:
Podkreślamy, że w przypadku Nałęczowianki hasła, że butelki są w pełni recyklingowane i pochodzą z recyklingu, tworzą fałszywe wrażenie o zamkniętym obiegu plastiku, a co za tym idzie, że są nieszkodliwe dla środowiska.
Sortowanie odpadów i recykling są istotnymi elementami walki z kryzysem plastikowym, ale nie możemy udawać, że to wystarczy. Plastik nie jest materiałem, który można przetwarzać w nieskończoność przez co szybko trafia na wysypiska lub do spalenia, a nadprodukcja opakowań jednorazowych przerasta systemy recyklingowe na całym świecie. Prawdziwym rozwiązaniem jest ograniczenie produkcji i wykorzystania plastiku oraz pilne wdrażanie rozwiązań opartych na wielokrotnym użytku – podkreśla Kamila Drzewicka, starsza prawniczka w Fundacji ClientEarth.
Produkcja plastiku rośnie lawinowo – do 2060 r. może być trzykrotnie większa niż w 2016 r. W odpowiedzi wiele krajów wprowadza systemy kaucyjne oraz inne formy zbierania plastikowych odpadów w celu ponownego ich przetworzenia. Od października 2025 r. taki system zacznie obowiązywać również w Polsce. Pozwoli on konsumentom na odzyskanie części pieniędzy wydanych w sklepach na wodę butelkowaną i inne napoje w opakowaniach nadających się do recyklingu.
System kaucyjny jest cenny i użyteczny, ponieważ wspiera efektywność odzyskiwania tworzyw sztucznych w celu ich ponownego przetworzenia. Jednak produkcja nowego plastiku nie może rosnąć w nieskończoność. Dlatego niezbędne jest ograniczenie reklam, które w sposób wprowadzający w błąd promują nadmierne zużycie plastiku, utrwalając nieodpowiedzialne praktyki biznesowe – podsumowuje Drzewicka.
Jako ClientEarth konsekwentnie działamy na rzecz eliminacji greenwashingu, czyli strategii marketingowych polegających na przedstawianiu produktów jako ekologicznych w sposób wprowadzający w błąd. W 2023 r. wspieraliśmy skargę do Komisji Europejskiej przeciwko Coca-Coli, Nestlé i Danone za wprowadzające w błąd deklaracje dotyczące recyklingu plastiku. Z kolei w 2024 r. doprowadziliśmy do wycofania przez jednego z wiodących producentów „ekogroszku” oznaczeń sugerujących ekologiczność węgla.
Podobne sprawy toczą się także na świecie. Coca-Cola mierzy się z karnymi zarzutami greenwashingu we Francji, a w Kalifornii prokurator generalny pozwał ExxonMobil za wieloletnie dezinformowanie opinii publicznej na temat recyklingu plastiku.
W sprawie przeciwko Nestle Polska S.A. wspiera nas kancelaria Rö Radwan-Röhrenschef Petruczenko.