Skip to content

Obserwuj nas

Otwórz w nowym oknie Wesprzyj
Return to mob menu

Niemieckie miasta będą mogły zakazywać diesli

27 lutego 2018 roku Federalny Sąd Administracyjny w Lipsku (najwyższy sąd administracyjny Niemiec) podtrzymał wcześniejsze decyzje sądów niższej instancji, zgodnie z którymi władze lokalne mogły domagać się wprowadzenia restrykcji dla pojazdów z silnikami diesla.

Niemieckie miasta stale notują naruszenia dopuszczalnych przez prawo stężeń tlenków azotu (NOx) – związków w większości pochodzących z emisji spalin samochodowych. Dotrzymania norm żądały organizacje ekologiczne ClientEarth i Deutsche Umwelthilfe (DUH) i w związku z tym wniosły sprawę do sądu.

Werdykt sądu federalnego oznacza, że w Niemczech to władze lokalne będą mogły samodzielnie wprowadzać ograniczenia dla ruchu pojazdów z silnikami diesla w centrach miast w celu obniżenia stężeń dwutlenku azotu (NO2).

“Orzeczenie potwierdza, że restrykcje dla diesli są w Niemczech prawnie dopuszczalne. A wprowadzenie ograniczeń ruchu dla najbardziej zanieczyszczających pojazdów jest najszybszym i najskuteczniejszym sposobem ochrony ludzi przed szkodliwymi zanieczyszczeniami powietrza” – podkreśla prawnik ClientEarth, Ugo Taddei.

Radca prawny ClientEarth Agnieszka Warso-Buchanan uważa,  że na ograniczenia diesli w Niemczech powinna zareagować też Polska. “Mamy nadzieję, że te ograniczenia przyspieszą w Polsce rozwój elektromobilności i zmobilizują samorządy do wprowadzania stref czystego transportu, skutecznie przyczyniających się do poprawy jakości powietrza” – zaznacza prawniczka.

W Niemczech jest zarejestrowanych ok. 15 mln pojazdów z silnikami diesla. To właśnie one w największym stopniu odpowiadają za zanieczyszczenie powietrza dwutlenkiem azotu.

ClientEarth używa plików cookie by poprawić funkcjonalność strony. Pozostając na tej stronie wyrażasz zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Przeczytaj naszą politykę prywatności.

Aby wyrazić zgodę na użycie nieobowiązkowych plików cookie, kliknij przycisk Kontynuuj.