Skip to content

Location successfully changed to Polski

Obserwuj nas

Najnowsze działania Otwórz w nowym oknie Wesprzyj
Return to mob menu

Wyszukaj przez słowo klucz

ClientEarth dołącza do postępowania przeciwko holenderskim liniom lotniczym KLM za greenwashing

Wraz z organizacjami Fossielvrij Netherlands i Reclame Fossielvrij podejmujemy kroki prawne przeciwko holenderskiej linii lotniczej KLM. Argumentujemy, że kampania marketingowa linii, która promuje „zrównoważone loty”, wprowadza klientów w błąd.

ClientEarth

24 maja 2022

Czy działania KLM są niezgodne z prawem?

Branża lotnicza ma problem z klimatem. Lotnictwo opiera się bowiem na paliwach kopalnych, które są odpowiedzialne za wzrost globalnej temperatury. Eksperci ostrzegają, że bez zmniejszenia ruchu lotniczego, branża nie będzie w stanie osiągnąć zerowego bilansu emisji netto do 2050 roku i dostosować się do celów klimatycznych.

Jednak kampania marketingowa firmy KLM próbuje przekonać konsumentów, że jest inaczej, tworząc fałszywe wrażenie co do zrównoważonego charakteru jej lotów i planów przeciwdziałania szkodom klimatycznym. Jeśli KLM nie zastosuje się do naszych żądań i nie zaprzestanie greenwashingu, złożymy pozew do sądu. W sądzie będziemy wykazywać, że kampanie reklamowe KLM i systemy rekompensat za emisje dwutlenku węgla (offset) wprowadzają w błąd i naruszają europejskie prawo konsumenckie.

Nasi prawnicy i prawniczki interweniują w tej sprawie, aby wykazać, że marketing firmy KLM jest niezgodny z prawem.

Idziemy do sądu, gdyż domagamy się, aby firma KLM powiedziała prawdę o swoim uzależnionym od paliw kopalnych produkcie. Niekontrolowane latanie jest jednym z najszybszych sposobów na podgrzanie planety. Klienci muszą być informowani i chronieni przed twierdzeniami, które sugerują, że tak nie jest.

Hiske Arts, działaczka Fossielvrij

W jaki sposób KLM przekonuje klientów, że zrównoważone latanie jest możliwe?

Nasze działania prawne koncentrują się na reklamowej firmy KLM zatytułowanej "Lataj odpowiedzialnie" (Fly responsibly) i jej ofercie dla klientów, która polega na możliwości wykupienia rekompensat za emisje dwutlenku węgla. W zamyśle klienci mają w ten sposób zmniejszyć wpływ swoich lotów na klimat poprzez finansowanie projektów zalesiania lub zakupu biopaliw przez firmę KLM.

Twierdzimy, że takie oferty w niewielkim stopniu przyczynią się do ograniczenia szkód, jakie przemysł lotniczy wyrządza klimatowi, oraz że promując je wśród klientów, marketing firmy KLM podważa pilne i niezbędne działania w celu zminimalizowania katastrofy klimatycznej.

Wizerunek linii lotniczej, który wyłania się z kampanii "Lataj odpowiedzialnie", to wizerunek firmy, która "tworzy bardziej zrównoważoną przyszłość" i jest na dobrej drodze do zmniejszenia emisji netto do do zera do 2050 r.

Obietnica ta nie jest jednak zgodna z planami rozwoju firmy i zwiększenia sprzedaży biletów lotniczych.

Musimy pilnie ograniczyć ruch lotniczy, aby Ziemia była miejscem sprawiedliwym i nadającym się do życia. Nie można pozwolić, by linie lotnicze konkurowały ze sobą o klientów twierdząc, że walczą z kryzysem klimatycznym, podczas gdy w rzeczywistości go napędzają.

Johnny White, prawnik ClientEarth

Jakie są dalekosiężne skutki "greenwashingu" w branży lotniczej?

KLM i branża lotnicza z roku na rok kontynuują rozwój, polegając na pakiecie spekulacyjnych technologii przyszłości, na ograniczonych paliwach alternatywnych i innych wadliwych "rozwiązaniach", które mają zapewnić zrównoważony rozwój lotnictwa. Jednocześnie intensywnie lobbują przeciwko regulacjom dotyczącym klimatu w lotnictwie.

Latanie to jeden z najszybszych sposobów na podgrzanie naszej planety. Najbliższe lata mają kluczowe znaczenie dla walki z globalnym ociepleniem. Aby utrzymać planetę w stanie, który zagwarantuje dobre warunki do życie dla wszystkich, konieczne są ogromne redukcje emisji i regulacje ograniczające ruch lotniczy. Greenwashing marnuje pieniądze i opóźnia podjęcie tych krytycznych działań oraz pozwala liniom lotniczym nadal spalać coraz większe ilości szkodliwych paliw kopalnych.

Ograniczenie emisji z lotnictwa jest też kluczowe z punktu widzenia globalnej i międzypokoleniowej sprawiedliwości. Przemysł lotniczy służy przede wszystkim niewielkiej grupie uprzywilejowanych osób, które często podróżują samolotem, podczas gdy to ludzie mniej zamożni, mieszkańcy krajów Globalnego Południa i przyszłe pokolenia będą najbardziej cierpieć w miarę jak świat będzie się niebezpiecznie ocieplał. Zaledwie jeden procent światowej populacji powoduje 50% emisji pochodzących z lotnictwa komercyjnego, podczas gdy przytłaczająca większość ludzi nigdy nie leciała samolotem.

Co chcemy osiągnąć w wyniku tej sprawy?

Na dłuższą metę wzywamy do wprowadzenia zakazu reklamowania paliw kopalnych w UE, aby powstrzymać firmy takie jak KLM przed dalszym wprowadzaniem opinii publicznej w błąd w kwestii tego, co należy zrobić, aby zmniejszyć wpływ przemysłu lotniczego na planetę i ludzi. Musimy oczyścić reklamę, aby oczyścić klimat.

Co dalej?

Zgodnie z wezwaniem wysłanym do KLM w dniu 24 maja 2022, pozew zostanie złożony w sądzie, jeśli KLM nie spełni żądań Fossielvrij i ClientEarth. Sąd najpierw rozważy, czy pozew zostanie rozpatrzony, a następnie KLM przedstawi swoją linię obrony. Po złożeniu pisemnych wniosków odbędzie się rozprawa, po której sąd wyda wyrok.

Dowiedz się więcej o greenwashingu