Skip to content

Obserwuj nas

Otwórz w nowym oknie Wesprzyj
Return to mob menu

ClientEarth dołącza do postępowania przeciwko holenderskim liniom lotniczym KLM za greenwashing

Wraz z organizacjami Fossielvrij Netherlands i Reclame Fossielvrij podejmujemy kroki prawne przeciwko holenderskiej linii lotniczej KLM. Argumentujemy, że kampania marketingowa linii, która promuje „zrównoważone loty”, wprowadza klientów w błąd.

ClientEarth

24 maja 2022

Czy działania KLM są niezgodne z prawem?

Branża lotnicza ma problem z klimatem. Lotnictwo opiera się bowiem na paliwach kopalnych, które są odpowiedzialne za wzrost globalnej temperatury. Eksperci ostrzegają, że bez zmniejszenia ruchu lotniczego, branża nie będzie w stanie osiągnąć zerowego bilansu emisji netto do 2050 roku i dostosować się do celów klimatycznych.

Jednak kampania marketingowa firmy KLM próbuje przekonać konsumentów, że jest inaczej, tworząc fałszywe wrażenie co do zrównoważonego charakteru jej lotów i planów przeciwdziałania szkodom klimatycznym. Jeśli KLM nie zastosuje się do naszych żądań i nie zaprzestanie greenwashingu, złożymy pozew do sądu. W sądzie będziemy wykazywać, że kampanie reklamowe KLM i systemy rekompensat za emisje dwutlenku węgla (offset) wprowadzają w błąd i naruszają europejskie prawo konsumenckie.

Nasi prawnicy i prawniczki interweniują w tej sprawie, aby wykazać, że marketing firmy KLM jest niezgodny z prawem.

Idziemy do sądu, gdyż domagamy się, aby firma KLM powiedziała prawdę o swoim uzależnionym od paliw kopalnych produkcie. Niekontrolowane latanie jest jednym z najszybszych sposobów na podgrzanie planety. Klienci muszą być informowani i chronieni przed twierdzeniami, które sugerują, że tak nie jest.

Hiske Arts, działaczka Fossielvrij

W jaki sposób KLM przekonuje klientów, że zrównoważone latanie jest możliwe?

Nasze działania prawne koncentrują się na reklamowej firmy KLM zatytułowanej "Lataj odpowiedzialnie" (Fly responsibly) i jej ofercie dla klientów, która polega na możliwości wykupienia rekompensat za emisje dwutlenku węgla. W zamyśle klienci mają w ten sposób zmniejszyć wpływ swoich lotów na klimat poprzez finansowanie projektów zalesiania lub zakupu biopaliw przez firmę KLM.

Twierdzimy, że takie oferty w niewielkim stopniu przyczynią się do ograniczenia szkód, jakie przemysł lotniczy wyrządza klimatowi, oraz że promując je wśród klientów, marketing firmy KLM podważa pilne i niezbędne działania w celu zminimalizowania katastrofy klimatycznej.

Wizerunek linii lotniczej, który wyłania się z kampanii "Lataj odpowiedzialnie", to wizerunek firmy, która "tworzy bardziej zrównoważoną przyszłość" i jest na dobrej drodze do zmniejszenia emisji netto do do zera do 2050 r.

Obietnica ta nie jest jednak zgodna z planami rozwoju firmy i zwiększenia sprzedaży biletów lotniczych.

Musimy pilnie ograniczyć ruch lotniczy, aby Ziemia była miejscem sprawiedliwym i nadającym się do życia. Nie można pozwolić, by linie lotnicze konkurowały ze sobą o klientów twierdząc, że walczą z kryzysem klimatycznym, podczas gdy w rzeczywistości go napędzają.

Johnny White, prawnik ClientEarth

Jakie są dalekosiężne skutki "greenwashingu" w branży lotniczej?

KLM i branża lotnicza z roku na rok kontynuują rozwój, polegając na pakiecie spekulacyjnych technologii przyszłości, na ograniczonych paliwach alternatywnych i innych wadliwych "rozwiązaniach", które mają zapewnić zrównoważony rozwój lotnictwa. Jednocześnie intensywnie lobbują przeciwko regulacjom dotyczącym klimatu w lotnictwie.

Latanie to jeden z najszybszych sposobów na podgrzanie naszej planety. Najbliższe lata mają kluczowe znaczenie dla walki z globalnym ociepleniem. Aby utrzymać planetę w stanie, który zagwarantuje dobre warunki do życie dla wszystkich, konieczne są ogromne redukcje emisji i regulacje ograniczające ruch lotniczy. Greenwashing marnuje pieniądze i opóźnia podjęcie tych krytycznych działań oraz pozwala liniom lotniczym nadal spalać coraz większe ilości szkodliwych paliw kopalnych.

Ograniczenie emisji z lotnictwa jest też kluczowe z punktu widzenia globalnej i międzypokoleniowej sprawiedliwości. Przemysł lotniczy służy przede wszystkim niewielkiej grupie uprzywilejowanych osób, które często podróżują samolotem, podczas gdy to ludzie mniej zamożni, mieszkańcy krajów Globalnego Południa i przyszłe pokolenia będą najbardziej cierpieć w miarę jak świat będzie się niebezpiecznie ocieplał. Zaledwie jeden procent światowej populacji powoduje 50% emisji pochodzących z lotnictwa komercyjnego, podczas gdy przytłaczająca większość ludzi nigdy nie leciała samolotem.

Co chcemy osiągnąć w wyniku tej sprawy?

Na dłuższą metę wzywamy do wprowadzenia zakazu reklamowania paliw kopalnych w UE, aby powstrzymać firmy takie jak KLM przed dalszym wprowadzaniem opinii publicznej w błąd w kwestii tego, co należy zrobić, aby zmniejszyć wpływ przemysłu lotniczego na planetę i ludzi. Musimy oczyścić reklamę, aby oczyścić klimat.

Co dalej?

Zgodnie z wezwaniem wysłanym do KLM w dniu 24 maja 2022, pozew zostanie złożony w sądzie, jeśli KLM nie spełni żądań Fossielvrij i ClientEarth. Sąd najpierw rozważy, czy pozew zostanie rozpatrzony, a następnie KLM przedstawi swoją linię obrony. Po złożeniu pisemnych wniosków odbędzie się rozprawa, po której sąd wyda wyrok.

Dowiedz się więcej o greenwashingu

ClientEarth używa plików cookie by poprawić funkcjonalność strony. Pozostając na tej stronie wyrażasz zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Przeczytaj naszą politykę prywatności.

Aby wyrazić zgodę na użycie nieobowiązkowych plików cookie, kliknij przycisk Kontynuuj.